Uživatel:Andrafil

Z HPM wiki
Přejít na: navigace, hledání

Obsah

Dotykove displeje

Historia

- 1965 Edward Johnson z Royal Radar Establishment v UK prvy dotykovy kapacitny displej, ktory sa používal od roku 1968 na kontrolovanie leteckej dopravy

- 1972 PLATO IV- prvy pocitac s plazmovym dotykovym displejom. Pouzivali ho na univerzite v Illinois

PlatoTerm.jpg


- 1982 Nimish Mehta na univerzite v Toronte, displej ktory bol schopny vnimat viac kontaktnych bodov na displeji vdaka kamere, ktora komunikovala s pc

- 1983 prisiel Hewlett Packard s domacim pocitacom s technologiou dotykovej obrazovky. 1984 Bob Boie v UK viacdotykova obrazovka

- 1993 spolocnost IBM prisla s prvym chytrim telefon znacky Simon

Simon.jpg

Typy displejov

- kapacitni

- rezistivni

- infracervene dotykove rozhranie

- princip povrchovej akustickej vlny

- sustava optickych kamier

- 3D dotykove

Kapacitna

technologia vyuzivajuca telo, respektive prst cloveka ako vodic. Dotyk narusa elektrostaticke pole displeja v specifickych castiach a podla toho riadiaca cast rozpoznava zadavanie povelov na jednotlivych miestach. Kapacitne displeje sa pouzivaju na modernych tabletoch a smartfonoch, pricom im patri takmer 70 % trhu a ich podiel neustale narasta.

SJcO.nakres kapacitny png.jpg

Rezistivna

technolgia, ktora je z hladiska svojho zrodu najstarsia. Jej konstrukcia v zaklade pozostava z dvoch vodivych vrstiev, oddelenych medzerou, ktore sa pri dotyku (a zatlaceni) spoja. Na zaklade toho riadiaca cast rozpozna akciu na danom mieste a vykona prislusnú ulohu. Dnes tato technologia tvori priblizne 22 % trhu s dotykovými displejmi.

Jlav.nakres rezistivny png.jpg

Tactus Technology

z kalifornského města Fremont, vyvíjí dotykový displej, který umožňuje hmatatelně cítit reakci virtuální klávesnice pod prsty. Displej generuje trojrozměrné výstupky podobné tlačítkům, které se objeví, když je potřebujeme, a pak zase zmizí. Odpovídající hmatová zpětná vazba může významně snížit počet překlepů. Na fyzické klávesnici takovou přímou dotykovou zpětnou vazbu totiž pociťujeme vždy. Principem patentu je taktilní vrstva, která aktivně reaguje na elektrické i hmatové podněty a prý nemá přiliš velkou spotřebu elektrické energie. Taktilní vrstva je vyrobena z pružného plastu, uvnitř kterého funguje ovládání trojrozměrných útvarů pomocí mikrofluidiky – proudění a přesouvání malého množství netoxické kapaliny. Výhodou taktilní vrstvy je, že si můžeme pomocí vhodného softwaru vybrat prakticky z neomezeného počtu klávesnic a kombinací hardwarových ovládacích prvků. V komerčních výrobcích se má tento patent objevit zhruba za rok.

TactusTechnology.jpg

Senseg

finska společnost, prišla se stejnojmennou technologií hmatové reakce. Tato nadstavba dotykové vrstvy vyvolává pocit dotýkání se jednotlivých prvků, které jsou vykresleny na displeji. Lze tak cítit hrany tlačítka, rozpoznávat drsnou nebo hladkou strukturu či tvar objektu. Pocit přitom není vyvolán tím, že by se telefon fyzicky třásl. Displej zůstává celou dobu nehybný. To, co se mění, je elektrické pole působící na pokožku prstu (s frekvencí tisíc změn za sekundu), což vyvolává iluzi překážky.

Senseg-E-Sense-007.jpg

Osobní nástroje
Jmenné prostory
Varianty
Akce
Navigace
Nástroje